Kültür Manşet

TenNapel’in sihirli formülü

Benim en beğendiğim eserlerden biri “Neverhood”. Claymation tekniğiyle üretilmiş dersek daha doğru bir tanım yapacağımız bu oyun, kil animasyon alanında bulabileceğiniz özgün işler arasında. İlk kez 1999 yılında oynadığım Neverhood’un o zamanlar beni çok şaşırttığını hatırlıyorum. Çünkü böylesine görsel akıcılığı olan bir oyuna denk gelmek çok da alışık olduğumuz bir durum değildi o zamanlar. Özellikle o günlerin teknolojik imkânlarını göz önünde bulunduracak olursak, elimizdeki oyun bir grafik şaheseri olduğunu bile söyleyebiliriz.

Yıllar sonra oyunu tekrar inceleyince bugün de aynı fikre sahip olduğumu gördüm. İçinde animasyon öğeleri kullanılan pek çok oyun yıllar içinde giderek daha eski görünse de “stopmotion” ın doğasından gelen özgünlük sayesinde, Neverhood hâlâ ilk günkü kadar güzel.

Aynı şeyi sinema için de söylemek mümkün aslında. Bugün istediğiniz herhangi bir Ray Harryhausen filmi açın, “stop motion” sekanslardaki özgünlüğü, güncel filmlerde göremediğinizi fark edeceksiniz. Kesik kesik birleşen görüntülerin yarattığı garip doğallıktan olsa gerek, bu dile sahip işlerin insanı derinden etkileyebilen bir gücü var.

Neverhood da bu gücü kanıtlayan oyunlardan. Farklı bir medeniyeti algılamaya çalıştığımız oyunda, saatler ve günler geçtikçe hem bu yeni dili öğrendiğinizi hem de grafiğin yeni dünyasına fena halde alıştığınızı görüyorsunuz. Oyun boyunca topladığımız parçalar en sonunda harika bir 2D animasyona dönüşüyor. Bonusunu bir kenara koyarak söylüyorum, konseptiyle dili böylesine iyi paslaşan pek oyun da yok. Bu nedenle Neverhood bugün aynı tezahüratla yaşamına devam ediyor, hatta dergiler hâlâ onun hakkında yazabiliyor (!).

Oyunların arkasındaki beyin

Aslen animasyon alanından gelen Douglas Richard TenNapel’in ürettiği en ünlü oyun Neverhood değil. Earthworm Jim ve buna bağlı diğer mecra ürünleriyle tanınıyor ancak biz bugün kendisini claymation işleriyle anacağız. TenNapel‘in ilk animasyon deneyimi sayfaları çevirerek izlediğimiz flipbook’lar. Duvar resimleri de yapan TenNapel, bir şekilde “Attack of the Killer Tomatoes” serisinin yapım ekibine dahil oluyor ve animasyon kariyerini resmen başlatıyor.

Neverhood, her ne kadar 90’ların sonunda çıksa da fikir aşaması 1988 yılına dayanıyor. TenNapel, oyun için setler kurarak çalışmasının temellerini atıyor ancak çok uzun süre iş başlaması mümkün olmayınca, TenNapel başarılı kariyerine rağmen çalıştığı şirketten ayrılıyor. Neverhood adında bir şirket kuran TenNapel’in planı ise elbette oyunu hayata geçirebilmek. Aklındaki fikirleri ve hazırladığı planları Steven Spielberg’e sunma şansı yakalayınca “Dreamworks Interactive” desteğini alarak oyunun üretimine başlıyor.

Ana karakter Klaymen’e rehberlik edip bulmaca çözerek ilerlediğimiz macera dolu oyun, Neverhood.

Kilden hayaller

Neverhood’un en önemli özelliklerinden biri de içindeki öğelerin bir kısmının değil, oyunun tamamının claymation tekniğiyle yapılmış olması. Aslında standart bir “stop-motion” animasyon izliyormuş izlenimini yaratan oyun, sizi bu atmosferle içine almayı başarıyor diyebiliriz. Sadece mekânların tasarımı için yaklaşık 3 ton kil kullanılan oyunun, her detayı çok ince düşünülmüş. Elbette oyunun özgün müzikleri de başarıda büyük bir paya sahip.

Neverhood ticari açıdan aşırı başarılı sayılmıyor ama TenNapel elindeki sihirli formülü fark edip bu işin arkasını getiriyor. 1998 yılında Neverhood’un devamı sayılabilecek, Skullmonkeys adında bir oyunun hazırlıklarına başlıyor. Bir önceki oyun Adventure türündeyken Skullmonkeys’in platform olması hayranları şaşırtsa da ilk oyundaki espri anlayışı ve atmosferi yaşatmaya devam ediyor. Ancak yine daha da enteresan olan, TenNapel’in işi burada bırakmıyor olması. Neverhood’dan neredeyse 20 yıl sonra, bu kez Armikrog adında bir oyun daha çıkarıyor. Prensip olarak Neverhood’daki şablona birebir uyan Armikrog, (elbette bambaşka ama aşina gelen bir hikâyeyle) efsaneyi devam ettiriyor. Oyunların ‘yeni medeniyetleri keşfetme’ teması, oyunculara başka bir dünyanın haritasını açan küçük çocuklar gibi hissettiriyor.

Eğer kaliteli bir animasyon izlemek hatta bu animasyonu yaşamak isterseniz, Neverhood ya da Armikrog’u hiç düşünmeden oynayabilirsiniz. Kilden hayallerde buluşmak dileğiyle.

Yazı: Kreatif Direktör Gökhan Yücel

Benzer Yazılar

Bir ‘medarı maişet motoru’ olarak bisiklet

Ad Hoc

DIY: Tüketme, üret

Ad Hoc

Tüketimin aynası: İnovatif üretim

Ad Hoc